Traducere: Experimente conexe privind mişcările sunetelor

201. Toate sunetele se mişcă de jur împrejur, adică în toate direcţiile: în sus, în jos, în faţă şi în spate. Acest lucru este evident în toate instanţele.

202. Sunetele nu au nevoie să fie transmise simţurilor în linie dreaptă, aşa cum au speciile vizibile,[1] ci pot fi arcuite, deşi, e adevărat, se mişcă cu mai multă forţă în linie dreaptă, ceea ce totuşi nu se datorează faptului că linia este dreaptă, ci faptului că distanţa este scurtă, linea recta brevissima.[2] Si astfel vedem că, dacă e un zid la mijloc şi vorbeşti de o parte a lui, se aude pe partea cealaltă, iar aceasta nu este din cauză că sunetul trece prin zid, ci că se arcuieşte peste zid.

203. Dacă sunetul este obstrucţionat sau respins, se întoarce pe o altă parte într-o linie oblică. Astfel, dacă la o trăsură, una dintre uși e deschisă, iar cealaltă închisă, şi un cerşetor se milogește la ușa închisă, vei crede că se află pe partea deschisă.[3] La fel, dacă un clopoţel sau ceasornic se află, de exemplu, în partea de nord a unei camere, iar fereastra acelei camere este spre sud, cuiva care se află în cameră i se va părea că sunetul vine din sud.

204. Cu toate că sunetele se răspândesc de jur împrejur, astfel încât există un glob sau spaţiu sferic al sunetului, ele se mişcă cu mai multă forţă şi merg mai departe pe liniile din faţa primei ciocniri locale a aerului. Şi astfel, la predică, auzi vocea pastorului mai bine din faţa amvonului, decât din spatele lui sau de pe margini, deşi se află într-un spaţiu deschis. La fel o archebuză, sau puşcă, se va auzi mult mai tare în faţa gurii ţevei decât în spate sau de pe margini.

[1] Bacon preia conceptul aristotelic de specie sensibilă (formă fără materie transmisă de la obiect la organele de simţ) pentru a vorbi despre obiectele văzului şi cele ale auzului. Cu toate acestea, în locuri precum Historia soni et auditus, spune că se foloseşte de aceste nume doar provizoriu şi în lipsa a ceva mai bun.

[2] Linia dreaptă este cea mai scurtă (latină).

[3] Compară cu experimentul similar din Historia soni et auditus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *