Bibliografia intalnirilor

Marti 29 noiembrie

Melanchthon si reforma filosofiei naturale

Responsabil: Sebastian Mateiescu

Bibliografie: Melanchthon, Orations on natural philosophy

 

Miercuri 30 noiembrie

Conferinta sustinuta in cadrul Seminarului de Filosofie Teoretica al Facultatii de Filosofie, Universitatea din Bucuresti: Sebastian Mateiescu: “God, laws of nature and the project of a protestant physics: the case of Philip Melanchthon”.

Rezumatul conferintei: prezentarea a avut ca punct de plecare intrebarea care sunt elementele definitorii ale filosofiei naturale la Melanchthon si, mai specific, care este rolul experientei/observatiei in acest proiect? Prezentarea a pus in evidenta faptul ca putem vorbi de doua perioade in gandirea lui Melanchthon, despartite de evenimentele sociale care au insotit instaurarea Reformei: revoltele taranilor, anabaptismul etc. Trecerea de la Melanchthon I la Melanchthon II a fost explicata prin ipoteza ca la nivel teologic a avut loc o schimbare de accent – de la centralitatea gratiei in prima perioada a gandirii lui Melanchthon, avem apoi de-a face cu importanta deosebita acordata providentei divine. In sprijinul acestei perspective, au fost aduse mai multe citate din Oratiile lui Melanchthon, prilej cu care s-au pus in evidenta cateva dintre elementele acestui proiect reformat de filosofie naturala: rolul Astronomiei, al Astrologiei, considerarea matematicii (in special, geometria) drept fundament pentru celelalte arte si, nu in ultimul rand, importanta acordata anatomiei si corpului uman in general. Cea din urma a constituit si terenul propice pentru evidentierea rolului experientei/observatiei prin citate din Oratii; tratarea Astrologiei s-a dovedit si ea elocventa in acest sens. Consideratiile lui Melanchthon asupra istoriei Astronomiei au fost de asemenea folosite pentru a sustine o relatie de tip “teorie-experiment/observatie” in proiectul filosofiei sale naturale, precum si o metodologie de ajustare a ‘teoriei’ prin apel la experiente succesive. In final, s-a ajuns la concluzia ca putem vorbi in proiectul lui Melanchthon atat de o cunoastere a priori, prin intermediul ideilor (matematice) innascute, cat si de o cunoastere a posteriori, al carei garant este insusi Dumnezeu intrucat El a lasat oamenilor diferitele arte pentru a folosi experienta/observatia in descoperirea providentei divine din univers.

Teme de discutie/intrebari: filosofie naturala sau teologie naturala la Melanchthon? clasificarea disciplinelor la Melanchthon; statutul observatiei la autorii citati de catre Melanchthon, in special in anatomie si astronomie; justificarea teologica pentru apelul la observatie; statutul de fundament al matematicii; autorii influentati de catre Melanchthon; exista o metafizica (de tip tomist, eventual) ascunsa in gandirea lui Melanchthon?

Marti 6 decembrie:

Melanchthon, mixed mathematics, astrology and natural philosophy: what kind of compound?

Responsabil: Grigore Vida

Bibliografie: Westman, The Copernican Question, cap. 5-8

Marti 13 decembrie

Responsabil: Sandra Dragomir

Bibliografie:

Pierre de la Primaudaye, French Academy, vol I Preface, letter to the Reader, Vol II, Preface of the translator.

Stephen Pender, Examples and experience: the uncertainty of medicine, BJHS, 2006

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *