Cursul si seminarul din 21 noiembrie

Cursul și seminarul din 21 noiembrie vom face un reading-group pe text (citind si explicand împreună, și încercând să înțelegem care este sensul textului) următoarele fragmente baconiene:

Francis Bacon,  Noua Atlantida, traducere si introducere de Dana Jalobeanu, editura Nemira 2007

Varianta engleza o găsiți în Francis Bacon, Works (editata de Spedding et. all) vol. II. Vă rog să citiți cu atenție următoarele:

  • studiul meu introductiv
  • episodul creștinării Bensalemului
  • descrierea Casei lui Solomon (scopuri, structură, funcționare)

Pentru cei interesați de contextul apariției acestei lucrări am pus în drop-box un articol interesant, relativ recent, scris de Colclough. Astept aici comentariile si intrebarile voastre (deadline marti seara, ora 22).

6 Comments

  • DianaG
    November 18, 2012 - 11:00 pm | Permalink

    În ceea ce priveste Casa lui Solomon si faptul ca Fratii merg in lume, unde se ascund de ceilalti pentru a se reintoarce acasa, as dori sa stiu de ce ei nu impartasesc Lumina si cu oamenii din afara insulei? Problema ar fi ca pentru un popor precum cel al Bensalemului, nu pot pricepe cum ei utilizeaza cunoasterea care nu le apartine, cunoastere care pana la urma le este utila si totusi nu le ofera si altora Lumina? La finalul textului pare ca ii este permis calatorului sa scrie despre toate experimentele si toate lucrurile care se desfasoara in Bensalem. Dar la ce folos de vreme ce la inceput unul dintre mai marii Bensalemului recunoaste ca strainii care ar putea povesti lumii din afara despre insula ar parea ca spun doar povesti si ca ei doar au visat?
    Ca si comentariu, consider ca Bensalemul sau mai bine zis metodele Casei lui Solomon sunt utilizate si construite de catre Bacon in lucrarile sale. Mai mult decat atat, astazi stiinta nu numai ca a ajuns sa le duca la bun sfarsit, dar le-a dezvoltat si mai mult decat Bacon ar fi sperat vreodata.

  • Adriana Z.
    November 19, 2012 - 3:43 pm | Permalink

    1. Exista un motiv pentru care functiile fratilor Casei lui Solomon sunt repartizate in acel fel ? Sau ar putea fi gasita o paralela intre functiile lor si impartirea cunoasterii-tipuri de cunoastere sau etape ale cunoasterii?
    2. De ce este prezentata utopia sub forma aceasta, a unui contact cu o insula pierduta, care exista in acelasi timp cu lumea noastra ? Ar putea avea acest lucru o semnificatie sau are legatura numai cu o literatura de calatorie specifica perioadei? Ma gandesc ca alte utopii nu sunt prezentate sub forma unei civilizatii care coexista cu civilizatia noastra.
    3. In studiul introductiv se discuta despre faptul ca avansul stiintific si descoperirile fratilor Casei lui Solomon nu par a avea un impact foarte mare asupra vietii bensalemienilor. Ma gandeam ca acest lucru ar putea fi interpretat avand in minte the medicine of the mind a lui Bacon. Astfel, locuitorii Bensalemului nu au nevoie de ustensile performante sau de fructul inventiilor stiintifice, intrucat ceea ce conteaza este o conduita prin care oamenii sa se conduca mai bine pe sine – si este clar ca bensalemienii beneficiaza de aceasta. Nu stiinta determina viata prospera, ci o conduita a mintii, sau una spirituala – cu un accent pe valoarea morala a purificarii de idoli, chiar si atunci cand nu faci stiinta.

  • Brindusa
    November 20, 2012 - 7:55 pm | Permalink

    1.La ce se refera William Rawley cand spune ca in spatele dezordinii aparente din Sylva Sylvarum exista o ordine secreta? se poate pune in legatura cu faptul ca uneori Noua Atlantida e inteleasa ca fiind scriere cifrata?
    2.Mi se pare interesant modul de prezentare in exemplul cu groapa sapata pentru a da de apa potabila, pare un “indemn la lucru”.
    3.Putem lega faptul ca Bacon subliniaza ca “desi accesul la cercetarea naturii este deschis tuturor, doar unii pot ajunge sa-i patrunda misterele” de modul in care e organizata transmiterea cunoasterii in Noua Atlantida?

  • Florin R.
    November 20, 2012 - 8:06 pm | Permalink

    Intrebarea mea-i in ce masura conta pentru Bacon intelepciunea revelata si cat de mult conteaza asta in maniera in care-i scrisa utopia. Zic asta in contextul in care gasim in textul utopiei tot felul de paralele intre, sa zicem, civilizatia europeana si bensalemieni. Bensalemienii au o credinta pura, la ei nu exista problema surselor, caci au primit mesaj divin imediat dupa invierea lui Hristos. Avand chestia asta, pare ca le e mult mai usor sa produca cunoastere si sa traiasca o viata cumpatata, sa nu faca risipa de resurse si sa duca o viata mai decenta decat europenii. Toate astea fiind facute posibile de o revelatie. In fine, se zice pe-acolo ca revelatia nu a fost intamplatoare si ca bensalemienii deja credeau in Dumnezeu si stiau sa faca distinctia intre fenomenele naturale si cele divine.

  • Barsan Mihai-Lucian
    November 20, 2012 - 10:47 pm | Permalink

    Am o intrebare in legatura cu “perspective-houses” cand vorbeste despre culori, nu inteleg la ce se refera exact prin: “all demonstrations of shadows”.
    De ce este atat de multa nevoie de o “house of deceits of the senses”?

  • AndreiP
    November 21, 2012 - 1:12 am | Permalink

    As avea mai multe commentarii-intrebarii pt ca schema sau firul narativ al povestii am impresia ca l-am retinut si vreau sa-mi clarific anumite aspecte care mi se par ca ar trebui sa le clarific :
    1)Ce inseamna mai exact istoria naturala a plantelor si daca are legatura cu evolutionismul cum se manifestau aceste preocupari in epoca? pag. 122
    2)Cum se considera Salomona un simbol al regelui Solomon?
    3)Daca prietenii viitorilor soti se intanleau la baii publice ei nu putea mintii despre infatisarea viitorilor soti iar asta nu ar incalca moralitatea ceea ce ar duce la o cadere imagologistica a ,,perfectiunii ” morale a Bensalem-ului ?
    4 ) Daca cetatenii Bensalem-ului o duceau asa de bine din punct de vedere al walfare-ului Bensalemul nu era in pericol de a se suprapopula ?
    5 ) Daca iara o duceau asa de bine si aveau o inclinatie spre cunoastere nu exista riscul punerii la indoiala a lui Dumnezeu(din varii puncte de vedere) ,iar 4 cu 5 combinate nu puteau duce la un eventual conflict intre cetatenii de jos si inteleptii iar utopia povestii putand fi distrusa ?

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *